Perbicaraan Concorde bermula



GAMBAR bertarikh 25 Julai 2000 menunjukkan pesawat
Concorde milik Air France berlepas dengan ekornya terbakar
di lapangan Terbang Charles de Gaulle, Paris.


PONTOISE - Hampir sepuluh tahun selepas pesawat supersonik Concorde milik Air France terhempas dan membunuh 113 orang sekali gus menyebabkan perkhidmatannya dihentikan, sebuah mahkamah Perancis mula bersidang bagi mencari jawapan berhubung persoalan siapakah yang perlu dipersalahkan? 

Perbicaraan itu berlangsung di sini, utara Paris semalam dan mungkin memakan masa sehingga empat bulan.

Pada 25 Julai 2000, jet komersial itu menjunam dan merempuh sebuah hotel beberapa minit selepas berlepas dengan ekor yang terbakar di Lapangan Terbang Charles de Gaulle.

Pihak pendakwaan menamakan Continental Airlines iaitu syarikat penerbangan yang beribu pejabat di Houston, Amerika Syarikat (AS) dan dua pekerjanya sebagai antara lima defendan yang didakwa kerana menyebabkan kematian berhubung nahas Concorde.

GAMBAR fail menunjukkan lokasi nahas pesawat Concorde milik Air France merempuh sebuah hotel di Gonesse, Paris pada 25 Julai 2000.


Mekanik Continental Airlines, John Taylor, 41, didakwa melanggar garis panduan apabila menggunakan titanium dan bukan logam lebih lembut semasa menggantikan jalur sebuah pesawat DC-10 milik penerbangan tersebut.

Sebelum ini, para penyiasat mengesyaki nahas berpunca daripada sekeping jalur logam yang berada di landasan dipercayai tercabut dari pesawat DC-10 itu beberapa minit sebelum pesawat Concorde tersebut berlepas.

Defendan kedua iaitu seorang ketua penyelenggara Continental Airlines, Stanley Ford, 70, kerana meluluskan penggunaan jalur titanium.

Bagaimanapun, pasukan peguam Continental itu menyatakan, anak guam mereka dijadikan kambing hitam dalam kes berkenaan dan mereka mempunyai bukti bahawa pesawat Concorde terbakar sebelum ia melanggar serpihan titanium itu.

Dua lagi defendan yang turut berdepan tuduhan sama ialah pekerja Aerospatiale iaitu anak syarikat Airbus manakala defendan kelima ialah seorang pekerja pihak berkuasa penerbangan awam Perancis. 

Sumber: AP


Wednesday, February 3, 2010

Perbicaraan Concorde bermula

Posted by Raja Ban Jir Bin Tengku Juh at 2/03/2010 06:44:00 AM 0 comments

GAMBAR bertarikh 25 Julai 2000 menunjukkan pesawat
Concorde milik Air France berlepas dengan ekornya terbakar
di lapangan Terbang Charles de Gaulle, Paris.


PONTOISE - Hampir sepuluh tahun selepas pesawat supersonik Concorde milik Air France terhempas dan membunuh 113 orang sekali gus menyebabkan perkhidmatannya dihentikan, sebuah mahkamah Perancis mula bersidang bagi mencari jawapan berhubung persoalan siapakah yang perlu dipersalahkan? 

Perbicaraan itu berlangsung di sini, utara Paris semalam dan mungkin memakan masa sehingga empat bulan.

Pada 25 Julai 2000, jet komersial itu menjunam dan merempuh sebuah hotel beberapa minit selepas berlepas dengan ekor yang terbakar di Lapangan Terbang Charles de Gaulle.

Pihak pendakwaan menamakan Continental Airlines iaitu syarikat penerbangan yang beribu pejabat di Houston, Amerika Syarikat (AS) dan dua pekerjanya sebagai antara lima defendan yang didakwa kerana menyebabkan kematian berhubung nahas Concorde.

GAMBAR fail menunjukkan lokasi nahas pesawat Concorde milik Air France merempuh sebuah hotel di Gonesse, Paris pada 25 Julai 2000.


Mekanik Continental Airlines, John Taylor, 41, didakwa melanggar garis panduan apabila menggunakan titanium dan bukan logam lebih lembut semasa menggantikan jalur sebuah pesawat DC-10 milik penerbangan tersebut.

Sebelum ini, para penyiasat mengesyaki nahas berpunca daripada sekeping jalur logam yang berada di landasan dipercayai tercabut dari pesawat DC-10 itu beberapa minit sebelum pesawat Concorde tersebut berlepas.

Defendan kedua iaitu seorang ketua penyelenggara Continental Airlines, Stanley Ford, 70, kerana meluluskan penggunaan jalur titanium.

Bagaimanapun, pasukan peguam Continental itu menyatakan, anak guam mereka dijadikan kambing hitam dalam kes berkenaan dan mereka mempunyai bukti bahawa pesawat Concorde terbakar sebelum ia melanggar serpihan titanium itu.

Dua lagi defendan yang turut berdepan tuduhan sama ialah pekerja Aerospatiale iaitu anak syarikat Airbus manakala defendan kelima ialah seorang pekerja pihak berkuasa penerbangan awam Perancis. 

Sumber: AP

Pendapatan